Al Liceu per Tots Sants en cos de camisa
Estrena 貌rfica, canvi d鈥檋ora i d鈥檈staci贸 a les Rambles
Anar al Liceu fa temps que no 茅s sin貌nim d鈥檃nar a l鈥櫭瞤era. El darrer cap de setmana d鈥檕ctubre entr脿rem dos cops al Gran Teatre i en sort铆rem sense haver-ne vista cap, si menys no vista stricto sensu. Cap raresa, tot sia dit, atesa l鈥檃pertura del foyer de les Rambles a un p煤blic cada cop m茅s ampli: afeccionats al flamenc, al jazz, al pop, a l鈥橬BA, lletraferits… Em refereixo, no obstant, a dos t铆tols de la Temporada d麓脪pera, de la 175脿 Temporada d鈥櫭抪era que es diu aviat, concretament: al rescatat Orpheus de Georg Philipp Telemann (1681-1767) i al War Requiem de Benjamin Britten (1913-1976). La primera, veritablement una senyora 貌pera, servida aix貌 s铆 en format concert; la segona, per contra, escenificada amb vehem猫ncia, sense ser-ho.
Precisions nominals al marge, el pont de Tot Sants va portar a les Rambles, a banda de teranyines als aparadors i carnestoltes g貌tic al barri hom貌nim, dos t铆tols que, ben mirat, s铆 que tenen quelcom a veure amb la festivitat del primer de novembre. Els r猫quiem no deixen de ser repertori habitual d鈥檃questes dates i l鈥橭rpheus ens proposa un viatge a l鈥檌nfram贸n, a terres subjectes a la jurisdicci贸 de Caront. Deixem doncs els zombis tranquils a la superf铆cie mundana i facem una mica d鈥檈speleologia espiritual, pr猫via aturada a Tr脿cia, per retrobar-nos amb el pare fundacional de l鈥檃rt de la m煤sica.
鈥極rpheus (i Orasia)鈥: Telemann- Jacobs, debut per partida doble
La tarda de dissabte 30 d鈥檕ctubre va ser una vetlada de debuts encadenats. Per primera vegada, quasi tres-cents anys despr茅s de la seva estrena absoluta al Teatre del G盲nsemarkt d鈥橦amburg, arribava a Barcelona la partitura oper铆stica del compositor alemany, restitu茂da dins el repertori no fa gaire, a finals del segle passat. No tants anys, per貌 aix铆 mateix 75, han hagut de passar per qu猫 el reconegut director belga Ren茅 Jacobs puj脿s per primera vegada dalt de l鈥檈scenari barcelon铆, que no al fossat (l鈥檈scenificaci贸, com d猫iem, era a cor obert), al capdavant de la B鈥橰ock Orchestra. De fet, el seu debut coincid铆, ves per on, amb la data del seu 75猫 aniversari com els presents vam poder testimoniar a la fi del concert. Data redona, tenint present que el Liceu enguany en fa un centenar m茅s.
La major part del solistes, excel路lents Kre拧imir Stra啪anac (Orpheus) i Kateryna Kasper (Orasia), tamb茅 es presentaven per primera vegada davant el p煤blic liceista. Podem avan莽ar ja que els abonats no hauran d鈥檈sperar uns altres 75 anys per retrobar-se amb Jacobs. De cara a la temporada seg眉ent s鈥檋a programat amb el mateix director l鈥橭rfeo ed Euridice de Gl眉ck (2022-2023) per tancar cicle i trilogia amb L鈥橭rfeo de Monteverdi el 2023-2024.
Llevat del primer preludi orquestral, un pel llarg i repetitiu, l鈥櫭瞤era entra tot d鈥檜na en mat猫ria i captiva a l鈥檈spectador ben aviat, per molt que aquest en conegui la trama de cap a cap. Telemann, conscient potser d鈥檃questa circumst脿ncia, i afeg铆 una petita llic猫ncia argumental que capgira la lectura del mite i en multiplica exponencialment el dramatisme. Aix铆 doncs, la picada de la serp a Eurydice ja no 茅s fortu茂ta, ans indu茂da. La p猫rfida Orasia, reina de Tr脿cia i malaltissament enamorada d鈥橭rpheus, propicia que l鈥檕f铆dic entri en escena i causi la mort a la seva rival, l鈥檈stimada d鈥橭rpheus.
Aquest simple fet ens obliga a replantejar parcialment els fonaments del mite, la toxicitat amorosa, a tres bandes ara (><Orpheus = Eurydice >< Orasia=), i no tant el dest铆, ser脿 el que dicti sent猫ncia. La desesperaci贸, la persist猫ncia, el desafiament, la redempci贸, la bellesa, la solitud, la lleialtat hi s贸n molt presents, com 茅s d鈥檈sperar, per貌 tamb茅, i d鈥檜na manera molt destacada i persistent, la venjan莽a. Rache (venjan莽a en alemany) tal volta sigui la paraula m茅s pronunciada tant pels solistes com pel cor. Telemann hagu茅s pogut rebatejar la seva relectura del mite 貌rfic, com Orpheus i Orasia. En l鈥櫭爉bit argumental i vocal, ambd贸s protagonistes indiscutibles del Trauerspiel musical, que Jacobs porta anys acostant al gran p煤blic.
Reconstrucci贸, d猫iem, perqu猫 l鈥櫭瞤era estructurada en tres actes, fa servir alhora tres idiomes diferents: alemany (preferentment pels recitatius), itali脿 (a les 脿ries) i el franc猫s (als cors). Tot plegat aquest popurri idiom脿tic incardina for莽a b茅 dins la hist貌ria i no resta gens de tensi贸 a una obra que va sempre a m茅s en intensitat dram脿tica. El tercer acte, el m茅s cat脿rtic, 茅s on Stra啪anac i Kasper apuntalaren els seus rols centrals. El bar铆ton croat recorda en els recitatius la tessitura de l鈥橢vangelista bachi脿 (potser aquesta f贸rmula oper铆stica no s鈥檃llunyi tant de les grans obres vocals del seu col路lega). En les 脿ries, per contra, corpr猫n la seva solitud, accentuant la doble orfandat amorosa. Especialment quan torna derrotat de l鈥檃vern, despr茅s de perdre per segon cop consecutiu a la seva anhelada Eurydice. Aquest renec vital, aquest entotsolament progressiu, tristesa ara s铆 irreversible, convida a pensar que les similituds fon猫tiques d鈥橭rfeu i orfe no s贸n fruit de la casualitat.
Llenguatge hiperb貌lic聽
Des de la seva primera aparici贸 vocal Katerina Kasper deix脿 clar que Eurydice no 茅s la prima donna en aquesta 貌pera 貌rfica, per molt que Mirella Hagen va cumplir amb solv猫ncia el seu rol d鈥橢urydice. La pobra mor tot just donar-se a con猫ixer i la seva resurrecci贸 茅s igualment espor脿dica. Hom pot pensar que Orasia 茅s una dolenta de manual, per貌 en certa manera tota la seva maldat ral en un amor desmesurat. Ella, al igual que Orpheus, 茅s v铆ctima d鈥檜na quimera amorosa, que la corromp i per extensi贸 corromp tamb茅 a tota la cort de Tr脿cia. En el tram final els dos protagonistes, lluny de guarnir els seus mals end猫mics, s鈥檈ntesten en el seu radicalisme. Orasia promet, una vegada ha mort Orpheus, que es preocupar脿 ella mateixa de separar-los a tots dos 鈥 Orpheus i Eurydice 鈥 a l鈥檌nfram贸n, per sempre m茅s. Orpheus no fa curt i li arria, 鈥減er tu i per agreujar el teu turment, voldria, que l鈥檈namorament cap a mi es torn脿s mil vegades m茅s intens del que ha estat fins ara. Aquesta seria la meva venjan莽a鈥. En el tram final, s鈥檈sbraven una mica els 脿nims i les 脿nimes i la m煤sica, no tant el llibret, es compadiu dels dos malaurats protagonistes. Un acomiadament ben cat脿rtic, que potser nom茅s troba la pau en la clausura orquestral.
Resta sols destacar la riquesa t铆mbrica orquestral de la partitura de Telemann. Tiorba, percussi贸聽 v脿ria (castanyetes incloses) o piccolo s贸n alguns dels instruments que en reforcen el cromatisme. En alguns passatges el compositor ens obsequia amb petits duets fugissers adre莽ats a la聽 veu i un instrument solista, com la breu 脿ria de Euridyce amb la tiorba o els refilets del piccolo anticipant l鈥檃rribada de Orpheus o la pres猫ncia d鈥檃lgun rossinyol volander. S贸n molts els efectes mim猫tics que acompanyen la partitura.
Amb tot l鈥檌nstat m茅s bell de les tres hores de m煤sica sigui tal volta la transici贸 de l鈥檌nfram贸n i el retorn a Tr脿cia鈥 Una transici贸 breu. Ll脿stima que Telemann no l鈥檃llarg脿s alguns compasos m茅s un passatge que recorda el lirisme m铆stic de Henry Purcell. Un minut m脿gic on el Liceu, gaireb茅 a les fosques, nom茅s els neons dels faristols hi plantaven resist猫ncia, retorn脿 paulatinament a la claror mediterr脿nia de Tr脿cia. Una claror que tanmateix tampoc guarir脿 el dolor d鈥檜n Orpheus derrotat, desitj贸s de tornar d鈥檃qu铆 on ve. Un bitllet a l鈥檌nfern, d鈥檃nada nom茅s, la seva voluntat.
Un petit i 煤nic retret, ja em perdonaran els entusiastes dels instruments originals, per貌 la sonoritat de les trompes, per molt fidel que sigui al so original, pot arribar a ser inoportuna: els sacrificis d鈥檃finaci贸 que sovint es fan en pro del dogma historicista em semblen a vegades exagerats.
War Requiem, Britten en llat铆
De l鈥橭rpheus triling眉e al War Requiem biling眉e. L鈥檃ny 1962 s鈥檈stren脿 a la catedral de Coventry, aquest r猫quiem antib猫l路lic farcit de simbolismes on s鈥檃lterna el llat铆 propi de la missa pro defunctis amb l鈥檃ngl猫s original dels versos del poeta i soldat brit脿nic Wilfried Owen (1893-1918). La posada en escena d鈥檃quest segona obra no 茅s del tot convincent, malgrat alguns quadres d鈥檌nnegable plasticitat. Tal vegada perqu猫 l鈥檈scenografia de Wolfgang Tillmanns prioritza el text d鈥橭wen sobre de la m煤sica de Britten. I aix貌 茅s sempre un h脿ndicap si tenim en compte la densa orquestraci贸 de l鈥檕bra que ens ocupa. La refor莽ada orquestra del Liceu, escalonada des del fossat fins a les primeres fileres, manllevades a platea, amb el seu titular Josep Pons a l鈥檃l莽ada del p煤blic era el primer est铆mul sonor que arribava al p煤blic. Aquest fet, sumat a la llunyania on s鈥檜bicaven per moments solistes i els cors (Cor Gran del Gran Teatre del Liceu i Cor infantil VEUS-Amics de la Uni贸 de Granollers), complicava l鈥檃udici贸 d鈥檜na obra musicalment ja de per si complexa, que s鈥檃costa als 90 minuts.
Musicalment parlant un auditori modern s鈥檈scau m茅s a aquest tipus d鈥檕bres de gran format simf貌nic-coral. Dit aix貌 s贸n d鈥檃grair els esfor莽os vocals de Matthias Goerne, Mark Padmore i Tatiana Pavloskaja. El missatge antibel路licista a l鈥檈scenari 茅s omnipresent i pot arribar a ser fins i tot un poc mon貌ton. L鈥檈spectador adesiara es veu saturat per una hist貌ria que l鈥檕bliga a estar pendent tothora dels subt铆tols i l鈥檈scena, amb prou feines per intentar treure entrellat de l鈥檈xigent partitura. Els cinc minuts finals de l鈥檕bra, els m茅s bells al meu entendre, suposen la sublimaci贸 de veu i orquestra. Els dos solistes signen la pau i enfilen el llit, el cor infantil s鈥檃tenua compassat amb les llums de les llotges del Liceu. Bella imatge a l鈥檈scenari: un finestral obert de pinta en ample a un jard铆 verd esperan莽a.
***
En sortir del teatre fa brusquina, la temperatura tropical tanmateix segueix convidant a portar m脿niga curta. Turistes i hallowinners de ben segur ho agraeixen. Com sempre fa mal dir quin 茅s el vertader teatre, el de dintre o el de fora.
Hom t茅 ganes de trepitjar fullaca i olorar castanyes, m茅s per encobeir el fred absent que per rutina estacion脿ria. Tant de bo el canvi d鈥檋ora, comport茅s tamb茅 un canvi d鈥檈staci贸.
_____________
- Planeta Herzog. El cine como f贸sil de lo salvaje en notas al reverso
- Exilios interiores y confinamientos exteriores: Antoni Torrandell y Baltasar Samper en notas al reverso
- Oro parece, 贸rgano es en notas al reverso
- De Jordi Savall a Klaus M盲kel盲, un聽Musikfest Berlin 2024聽para todas ... en notas al reverso
- La pianista Yuja Wang, de gira por Espa帽a y Portugal en m煤sica cl谩sica
- La Educaci贸n Musical y su evoluci贸n hist贸rica聽desde comienzos del siglo ... en educaci贸n
- El pianista Antonio Oyarzabal reinvidica a la compositora Germaine Tailleferre ... en m煤sica cl谩sica
- M煤sica para Crist贸bal Col贸n en el Palacio de Liria en m煤sica cl谩sica
dejar un comentario
Puedes escribir un comentario rellenando tu nombre y email.
Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
comentarios
No hay ningún comentario aún, ¡Sé el primero en comentar!